כיצד לקבל ייעוץ משפטי בחינם (מדריך לאזרח)

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

קבלת ייעוץ משפטי מקצועי חיונית, אך שכר הטרחה של עורכי דין אינו בהישג ידם של רבים. למרבה הצער, דווקא מי שאין ביכולתו לממן ייצוג משפטי מתמודד עם סוגיות משפטיות דחופות ביותר. לכן, פנייה לקבלת ייעוץ משפטי בחינם הינה קריטית.

למרבה המזל, גופים שונים מציעים שירותים פרו בונו במגוון עניינים של המשפט האזרחי. הבנת דרישות הזכאות מסייעת במציאת ההתאמה הנכונה. בעזרת התמדה והכנת התיעוד המתאים, אנשים שמתמודדים עם הוצאות משפטיות יכולים לקבל הכוונה בחינם בנוגע להגנה על זכויותיהם ולניווט במערכת המשפט. מאמר זה מסביר כיצד.

 

מיהם הגופים המספקים ייעוץ משפטי בחינם?

  1. סיוע משפטי מטעם משרד המשפטים, מספק ייעוץ משפטי ושירותים משפטיים בחינם לאנשים חסרי אמצעים העומדים בקריטריונים מסוימים. הסיוע המשפטי מסייע בנושאים משפטיים שונים הקשורים לדיור, בריאות, דיני משפחה, ובעיות צרכניות.
  2. בתי הספר למשפטים מציעים גם הם סיוע משפטי ללא תשלום באמצעות סטודנטים למשפטים בהשגחת עורכי דין.
  3. לשכת עורכי הדין של המדינה מפעילות תוכניות של סיוע משפטי ללא תשלום (שכר מצווה) שמחברת בין מועמדים זכאים לבין עורכי דין פרטיים שמנדבים את שירותיהם. עורכי הדין מייעצים ומייצגים לקוחות בחינם אם המקרה מגיע לבית המשפט.
  4. לאתרי אינטרנט ממשלתיים ועמותות יש מידע משפטי חינם, טפסים משפטיים והנחיות כיצד לנווט במערכת המשפטית ללא עורך דין. אמנם הם לא תחליף לעורך דין, אך משאבי עזרה עצמית אלה מסייעים לאנשים להבין ולהפעיל את זכויותיהם.
  5.  

מהם המקרים בהם יינתן ייעוץ משפטי בחינם?

ייעוץ משפטי חינם מכסה מגוון רחב של נושאי המשפט האזרחי.

סוגיות נפוצות בדיני משפחה שמקבלות סיוע משפטי חינם כוללות גירושין, מזונות ילדים, סכסוכי משמורת ותרופות לאלימות במשפחה.

נושאי דיור כמו פינוי, עיקול, סכסוכי בעלי בתים וזכאות לדיור מסובסד יכולים גם הם לקבל עזרה בחינם.

ותחומי משפט אזרחי אחרים שבהם יחידים מוחלשים זכאים לקבל שירותי פרו בונו, הם בתחום הגבייה (חוב, פשיטת רגל, הליכי גבייה), תעסוקה (שכר שלא שולם, אפליה במקום העבודה), גישה לטיפול רפואי, תביעות לגמלאות נכות ובעיות הגירה.

 

מי זכאי לקבל ייעוץ משפטי בחינם?

כדי להיות זכאים לסיוע משפטי בחינם, על מבקשי הייצוג לספק תיעוד המעיד על מצבם הכלכלי וזאת על ידי פירוט ההכנסה, הנכסים שברשותם וכו'.

קריטריוני הזכאות המדויקים משתנים בהתאם לגוף המעניק את הייעוץ המשפטי בחינם, אך בדרך כלל מסייעים לאלה שמתחת לסף הכנסה הממוצע במשק.

מעבר לרמת ההכנסה, קבוצות מיוחדות כמו אזרחים ותיקים, קשישים וקורבנות אלימות במשפחה עשויים לקבל עדיפות. גורמים כמו דחיפות הבעיה המשפטית והשפעת העניין הציבורי ממלאים גם הם תפקיד חשוב בהחלטה לאישור הזכאות.

התיעוד הנדרש כולל בדרך כלל תלושי שכר, דפי חשבון בנק, החזרי מס וחשבונות כדי להוכיח את המצב הפיננסי הכללי. יש להציג פרטים על הבעיה המשפטית עצמה באמצעות חומרים כגון מכתבי תלונה, הודעות שהתקבלו ודחיות בקשה.

 

מהם המסמכים שיש להגיש על מנת לבחון את הזכאות לייעוץ משפטי בחינם?

כדי לקבל ייעוץ משפטי חינם, המועמדים חייבים לספק מסמכים המעידים על זכאות. מסמכים אלה כוללים אימות של:

  1. פרטים מזהים – תעודת זהות ממשלתית כגון תעודת זהות, רישיון נהיגה או דרכון.
  2. מצב הכנסה – תלושי שכר, אישורים על קבלת קצבאות.
  3. הוצאות – כלל המידע והמסמכים בנוגע להוצאות שוטפות.
  4. פרטים הקשורים לבעיה המשפטית – חוזים, דוחות משטרה, חשבונות/הודעות הקשורות לבעיה אשר בגינה פונים לקבלת ייעוץ משפטי.

ללא התיעוד המתאים, לא ניתן יהיה לקבוע את הזכאות לסיוע משפטי בחינם. שמירה על תיעוד מאורגן וניירת מוכנה מראש מקלה על התהליך ומשפרת את הסיכויים לקבלת הייעוץ המשפטי.

 

סיכום

קבלת ייעוץ משפטי חינם הוא משאב רב ערך שיכול לעזור לאנשים לנווט בעניינים משפטיים ללא הנטל של הוצאות משפט יקרות. בישראל קיימים דרכים שונות לקבלת ייעוץ וסיוע משפטי חינם.

חשוב לזכור שאמנם ייעוץ משפטי חינם יכול להוות נקודת התחלה מצוינת, אך לא תמיד הוא יספיק לעניינים משפטיים מורכבים.

במידה והנכם חושבים כי מגיע לכם ייעוץ משפטי בחינם, פנו לאחד מהגופים המצוינים במאמר זה, ונסו לבדוק זכאותכם.

תוכן עניינים

כתבות שעשויות לעניין אותך

הזמנת קרטונים למעבר דירה מבלי לצאת מהבית

מעבר דירה הוא תהליך מורכב ומאתגר, הדורש תכנון מוקדם וארגון יסודי. אחד האספקטים החשובים ביותר במעבר דירה הוא איסוף והובלת החפצים האישיים שלנו. לשם כך, אנו זקוקים לקרטונים איכותיים ועמידים. בעידן הדיגיטלי של ימינו, ניתן להזמין קרטונים למעבר דירה בקלות ובנוחות, מבלי לצאת מהבית.

קרא עוד »

הדלת שלך להייטק: למה קורס תכנות הוא המפתח לעבודה בתעשייה

תעשיית ההייטק הצומחת צמאה לאנשי מקצוע מיומנים שיכולים לנווט בעולם המורכב של פיתוח התוכנה, או במילים אחרות – מתכנתים מוכשרים. אם אתם מחפשים לפרוץ לתעשיית ההייטק, הרשמה לקורס תכנות יכולה להיות המפתח שיפתח לכם אינספור הזדמנויות לצמיחה והצלחה בקריירה

קרא עוד »

ניווט בעולם ביטוח הרכב: חשיבות ההשוואה והתאימות

ביטוח רכב הוא כלי פיננסי מכריע המספק הגנה ושקט נפשי לנהגים על ידי כיסוי סיכונים הקשורים בבעלות על רכב. הבנת הניואנסים של ביטוח רכב, עריכת השוואה יסודית של ביטוח רכב והבטחת עמידה בדרישות ביטוח חובה הם צעדים חיוניים לנהגים כדי להבטיח את הכיסוי הנכון לרכביהם ולצמצם הפסדים כספיים פוטנציאליים.

קרא עוד »

רשם החברות נסח חברה

רשם החברות הוא סוכנות ממשלתית האחראית על רישום והסדרת חברות באזור שיפוט מסוים. הרשם ממלא תפקיד מכריע בהקמתן ובניהולן של חברות, תוך הקפדה על עמידה בדרישות החוק ופועלות בצורה שקופה ואחראית. רשם החברות הוא בדרך כלל חלק ממשרד המשפטים ברוב המדינות, ותפקידיו העיקריים כוללים: – רישום חברות ושותפויות חדשות – שמירה על רישומים מדויקים של מידע החברה – מתן גישה לציבור למידע על החברה – מעקב אחר עמידה בדרישות החוק – הקלה על פירוק חברות

קרא עוד »

לימודי פייתון: מדוע כדאי ללמוד דווקא בג'ון ברייס

פייתון הוא ללא ספק אחת משפות התכנות הפופולריות ביותר בעולם. ולא רק זה, הוא נחשב גם לשפת התכנות המתאימה ביותר למתחילים והשימוש בה פשוט ויעיל למדי. במאמר הבא, נסקור כמה מהיתרונות המשמעותיים של לימודי פייתון ולמה מכללת ג'ון ברייס היא מוסד הלימוד המתאים ביותר ללמוד בו.

קרא עוד »